دکوراسیون داخلی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی و اصول نورپردازی

امروزه نورپردازی در دکوراسیون داخلی و حتی خارجی منازل مسکونی و سایر ساختمان ها با کاربری های مختلف، جای خود را باز کرده و حتی تکمیل کننده و سنگ آخر یک دیزاین زیبا و کاربردی محسوب می شود!به طوری که اگر به درستی و روی اصول انجام شود، محیطی مطلوب و راحت و زیبا را ایجاد خواهد نمود و چنانچه به درستی انجام نشود،زحمات طراحان داخلی را زیر سوال برده، ما را به مطلوب نهایی نخواهد رساند.بنابر این تصمیم گرفتیم در این قسمت از تاپ معمار، نکات کلیدی نورپردازی را مرور کنیم.

موضوع نور و نورپردازی ،برای تمامی قسمت های یک خانه یا هر کاربری دیگر، اهمیت خودش را دارد و این حرفه ای نیست که برای مثال فقط به نورپردازی اتاق ها یا نشیمن که بیشتر در معرض دید هستند بپردازیم و از قسمت های دیگر مثل سرویس بهداشتی غافل شویم.

 در نورپردازی به چه مطلوب هایی باید برسیم؟

مواردی که یک طراح باید در طراحی یک نورپردازی در نظر بگیرد، در مرحله اول شامل تشخیص و تعیین تعداد و نوع منابع نوری مورد نیاز در پروژه می باشد.به طوری که شدت نور درحد مطلوب بوده و از مقدار استاندارد تجاوز نکند،در مرحله بعد، در نظر گرفتن برهم کنش رنگ و شدت و نوع نور انتخابی با جنس متریال مورد استفاده در سطوح مجاور با نور،موضوع مهمی می باشد.به طوری که در ادامه چند نمونه را مثال خواهیم زد.

سنگ

در سطوحی که از جنس سنگ می باشند حتماً طراح باید با توجه به وجود گزینه های مختلف نورپردازی، از نوع معماری و اهداف نورپردازی مطلع باشد. اگر در نمای داخلی یا خارجی ساختمان از سنگ های طبیعی استفاده شده است، می توان از نورهای نزدیک به سطح سنگ استفاده کرد تا سطح کار شده با سنگ از محیط اطراف روشن تر به نظر برسد و محیط را دراماتیک کند. همچنین باعث می شود تا رگه های سنگ کاملاً مشخص شوند. سنگ های طبیعی با نور پردازی محیطی کم تر دراماتیک به نظر خواهند رسید.
سنگ های براق و پر جلا با توجه به تعمیر و نگهداری راحت تر در بسیاری از نورپردازی ها و معماری ها کاربرد دارند. در این موارد برای نور پردازی باید مراقبت های ویژه ای صورت پذیرد، استفاده از نورپردازی با زاویه  مناسب بوده و از انعکاس زننده نور در این سنگ ها جلوگیری می کند. سنگ های مات و یا (honed finishes) یک پیشنهاد عالی برای طراحان داخلی است که می توانند مشکل بازتاب نور را در سنگ های براق حل کند.

فلز

مواد فلزی با روکش اسپکولار اغلب برای ایجاد یک سطح فریبنده روشن بدون نور مستقیم استفاده می شوند. اگر در استفاده از آن ها دقت نشود از آنجایی که کیفیت آن ها همانند آینه است می تواند در نور پردازی به دلیل تابش زیاد مشکل ساز شوند. علاوه بر این، نور منعکس شده از سطوح فلزی، به جهات مختلف پخش می شود و در نتیجه سطح آن در بعضی از نقاط خیلی روشن به نظر می رسد. در نور پردازی یک عنصر فلزی در صورت استفاده از یک زمینه با بافت زبر کل سطح روشن تر و در مجموع بسیار زیباتر به نظر می رسد

پارچه

در نورپردازی به پارچه باید رنگ، اندازه و کیفیت بازتاب از بافت در نظر گرفته شود. وقتی قصد نور پردازی پارچه هایی همچون کناف یا نخی را دارید لبه دوزی های انجام شده با پارچه های براق یک فرصت در نور پردازی به حساب خواهد آمد. استفاده از نور پردازی محیطی در این موارد کمک خیلی مهمی در بهتر شدن نتیجه کار دارد.

حین طراحی فضای مسکونی موارد زیر را در نظر بگیرید.
  • ابعاد و فرم محل مورد نظر
  • نحوه جابجایی افراد در منزل
  • نحوه استفاده از فضا، معمولاً در یک محل کارهای مختلفی انجام می‌شود که میزان نور متفاوتی لازم دارند.
  • ارتفاع سقف و فرم آن، نور از این سطح منعکس شده و با نور محیطی اتاق در هم آمیخته و آنرا بهبود می‌بخشد.
  • سن و سال افرادی که در منزل زندگی می‌کنند، زمانی که پیرتر می‌شویم، به شدت نور حساستر می‌شویم.
  • رنگ دیوارها، رنگ تیره‌تر نور بیشتری را جذب کرده و میزان نوردهی بالاتری را لازم دارد.

تزیینات هنری و بخش‌های طراحی شده، مناطق خاصی از فضا که متمایز شده یا دکوراسیون خاص دارند بهتر است با نور متمرکز مانند چراغ هالوژن یا چراغ هالوژنی چشمی مشخص‌تر شوند.

نورپردازی اتاق نشیمن

در کل نورپردازی اتاق نشیمن شامل روشنایی عمومی، نورپردازی متمرکز و نورپردازی محدود می‌شود، روشنایی عمومی یا همان نورپردازی از سقف برای روشن کردن اتاق نشیمن کفایت می‌کند و مقدار نسبتاً کمی از نور را در منطقه وسیعی انتشار می‌دهد. نورپردازی متمرکز آن دسته از نورپردازی است که تنها بر یک قسمت خاص تمرکز داشته و آن قسمت را روشن و برجسته می‌کند. نورپردازی محدود باعث می‌شود در زمانی که تمام اتاق تاریک است بتوانیم تنها یک قسمت خاص را روشن کنیم‌. شاید بهتر است همزمان از سه نوع نورپردازی در اتاق نشیمن استفاده شود تا بنا به نیاز از هر یک از آنها استفاده شود.

نورپردازی اتاق غذاخوری

مانند اغلب فضاهای خانه در اتاق غذاخوری نیز نور طبیعی ایده آل ترین نوع نور است. لوستر در این فضا باید دقیقاً بالای میز غذاخوری نصب شود تا سطح میز را کاملاً روشن نماید و افراد به بهترین وجه ببینند که چه چیزی می‌خورند. می‌توانید با استفاده از شمع در اتاق غذاخوری خصوصاً روی میز غذاخوری جلوه رمانتیکی در این فضا ایجاد کنید. قسمت‌هایی از فضا هستند که به طور طبیعی تاریکتر و به دلیل ساختارشان نور نمی‌تواند به آن قسمت نفوذ کند، بنابراین نیاز به توجه بیشتری در نورپردازی دارند. لامپ‌ها عناصری هستند که به اتاق غذاخوری شخصیت می‌دهند. بوفه، میز غذاخوری و میز کناری از عناصری هستند که حتماً باید نورپردازی مخصوص خودشان را داشته باشند.

انواع نورپردازی در اتاق غذاخوری

لوستر ‌

مهم‌ترین چراغ معمولاً در اتاق غذاخوری لوستر است. لوستر اتاق غذاخوری باید متناسب با سبک دکوراسیون و اندازه اتاق انتخاب و در مرکز اتاق نصب شود.

نورپردازی پا یین تاب‌

نور پایین عمدتاً نقش برجسته سازی قسمت‌های خاص اتاق غذاخوری مانند آثار هنری یا میز‌های خاص را به عهده دارد. این نورپردازی را می‌‌توان با استفاده از هالوژن‌ها به وجود آورد.

نوپردازی ملایم‌

هدف اصلی این نوع نورپردازی ایجاد فضایی آرام و تسکین دهنده برای ساکنین فضاست. می‌توانید با قراردادن یک آباژور زیبا در جایی مناسب از فضا، این نورپردازی را تامین کرد.

نورپردازی در سرویس بهداشتی

بهترین نوع نورپردازی در سرویس بهداشتی آن دسته‌ای از نورها می باشندهستند که  باعث شوند افراد بتوانند چهره خود را به صورت واضح در آینه سرویس بهداشتی مشاهده نمایند. این نور باید شرایطی بدون سایه و هرگونه تغییر ایجاد کند تا فرد بتواند به راحتی چهره خود را برای آرایش در آینه ببیند.
نوع چراغ ها و وسایل روشنایی و محل نصب آنها در سرویس بهداشتی نیز حائز اهمیت است. چراغ‌هایی می‌توانند نوری طبیعی و کافی تولید کنند که مخصوص نورپردازی سرویس بهداشتی و آینه آن تولید شده باشند. چراغ‌ها را باید جایی نصب کنید که کمترین سایه را زیر چشم‌ها و گردن افراد ایجاد کنند. افراد باید بتوانند پیشانی و گونه‌های خود را با حداکثر وضوح ببینند.
برای سرویس‌های بهداشتی کوچک همین میزان نورپردازی کافیست اما هر چه سرویس بهداشتی بزرگ‌تر باشد نورپردازی مفصل‌تر و بیشتری شامل هالوژن‌ها و چراغ‌های سقفی نیاز خواهد بود. نورپردازی سرویس بهداشتی نباید در رنگ فضا هیچ گونه تغییری ایجاد کند و صرفاً جهت روشنایی استفاده می‌شود. برای ایجاد تصویر مطلوب استفاده از لامپ‌های فلورسنت را فراموش کنید. لامپ‌هایی با نور سفید یا لامپ‌هایی که نوری نزدیک به نور طبیعی خورشید دارند بهترین انتخاب برای سرویس بهداشتی هستند

فضای داخلی ساختمان با نورهای مخفی خیره کننده

اهمیت نور پردازی‌ها در طراحی دکوراسیون فضاهای داخلی خانه بر هیچ کس پوشیده نیست. نورپردازی‌ها کمک می‌کنند تا دکوراسیون داخلی فضاها زیباتر به نظر بیاید. به کمک نورپردازی‌ها می‌شود فضا را رمانتیک‌تر و زیباتر جلوه داد. حتی با انتخاب نورپردازی درست و مناسب برای دکوراسیون منزل‌، روزهای تاریک و دلگیر به روزهایی روشن و فرح بخش تبدیل می‌شوند.‌

زیر شلف‌ها بهترین نقطه برای نورهای مخفی

در خانه‌تان شلف‌های زیبا دارید، پس بهترین و تاثیر گذارترین نقطه برای جلوه گری نورپردازی‌های مخفی را پیدا کرده‌اید، زیر هر طبقه از شلف‌ها را نورپردازی کنید و شب هنگام از دیدن وسایل دکوری‌تان که به طرز زیبا و منحصر به فردی نمایش داده می‌شوند لذت ببرید.

کانتر آشپزخانه پذیرای نورهای مخفی

صرف یک شام  عاشقانه در فضایی رومانتیک فقط با نورپردازی ملایم فضا امکان پذیر است. پس سریع دست به کار شوید و نور های مخفی که خیره کنندگی کمتری نسبت به منبع‌های نوری مثل چراغ‌ها و لوستر‌ها دارند را مهمان سالن غذاخوری یا کانتر آشپزخانه تان کنید و فضایی شاعرانه و صمیمی را برای صرف یک شام دونفره خوب را مهیا کنید.

حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی

استفاده از نورهای مخفی در حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی هم یکی از راه حل‌‌های تغییر چهره این فضاها است. معمولاً ‌این نور مخفی‌ها را در محل اتصال سقف و دیوار استفاده می‌کنند به صورتی که دور تا دور دیوار‌ها را این نور‌های مخفی می‌پوشاند.

نور مخفی‌هایی در پشت تجهیزات سرویس‌های بهداشتی

نور مخفی‌هایی که در سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند لزوماً فقط نباید در سقف یا کف مورد استفاده قرار بگیرند، از آن‌ها می‌توان برای پشت آینه‌ها یا دیگر وسایل و تجهیزات حمام و سرویس بهداشتی استفاده کرد.

دست اندازهایی از جنس نورهای مخفی برای راه پله‌ها

برای راه پله‌های خانه‌تان می‌توانید دست انداز‌هایی از جنس نور مخفی تهیه کنید، فقط کافی است تا در دل دیوارهای بغل راه پله تان شکاف‌هایی ایجاد کنید و داخل آن‌ها ریسه‌های نوری کار کنید. جذابیت این راه پله‌های نورپردازی شده بسیار خیره کننده است.

راه پله‌های نورانی

البته نورپردازی راه پله‌ها فقط به دیواره‌های بغل آن‌ها محدود نمی‌شود. از این نورهای مخفی در زیر هر کدام از پله‌های‌تان استفاده کنید، این کار باعث می‌شود دیگر در طول شب نگران رد شدن از راه پله‌ها را نداشته باشید، به علاوه مخفی بودن این نور پردازی باعث می‌شود تا در شب برای چشم‌ها آزار دهنده نباشند.

نورهای مخفی در راهرو‌ها

نورهای مخفی برای راهروهایی که فاقد هر گونه منبع روشنایی هستند بسیار مناسب‌اند، مخصوصاً پشت دیوار‌های کاذب یا تابلو‌ها. همین نور مخفی‌ها می‌توانند چهره راهروهای شما را تغییر داده و به آن جلوه ببخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن