دانلود پروژه مرمت

پروژه مرمت بازارچه عودلاجان تهران( پروژه مرمت )

پروژه مرمت بازارچه عودلاجان تهران( پروژه مرمت )

کد محصول :M2

اهمیت و نقش بازارچه

بازارهای سنتی به عنوان یک فضای عمومی جهت مبادله و داد‌و‌ستد، دارای نقش‌های متعددی از جمله نقش اجتماعی، اقتصادی و مذهبی هستند. بازارهای سنتی با محوریت مکانی در شهرهای بزرگ و ایجاد پل ارتباطی میان عناصر دیگر شهر و نزدیک بودن به کالبدهای تاریخی چون تکایا، کاخ‌ها، مساجد، کاروانسراها، همواره راههای پرتردد بوده است. از این‌رو، علاوه بر رفت‌و‌آمد مردمان و ساکنین منطقه، باعث جذب مسافران و توریستها به بازار شده است. بازارها عموما شامل تیمچه‌ها، راسته‌ها و راه‌های فرعی هستند و باعث حضور متعدد اصناف و هنرهای وابسته به منطقه از جمله هنرهای بومی گشتهاند. با‌ توجه به موقعیت مکانی بازار و ایجاد راه‌های شبکه‌ای به اماکن تاریخی و توجه توریست‌ها، اعتماد سرمایه داران و مصرف کنندگان هنرهای بومی را به خود جلب کرده است.

عودلاجان یا اودلاجان از محله های قدیمی شهر تهران است که از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به ۱۵ خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را در بر می‌گیرد که از نظر تاریخی، به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد، بسیار غنی است. بنابراین قصد داریم در بخش پروژه مرمت سایت معماری تاپ معمار , مرمت بازارچه عودلاجان تهران( پروژه مرمت ) در قالب ۸۵ اسلاید قابل ویرایش ( پروژه مرمت ابنیه تاریخی تهران ) جهت ارائه تقدیم همراهان عزیز میگردد .

محله عودلاجان یا اودلاجان واقع در محدودهٔ خیابان‌های پامنار (از غرب)، سیروس (از شرق)، چراغ برق (امیر کبیر) (از شمال) و بوذرجمهری (از جنوب) بوده‌است. که همراه با محله‌های ارگ، دولت، سنگلج، بازار و چاله‌میدان، تهران عصر ناصری را شکل می‌دادند. عودلاجان قدیم با ۲۶۱۹ خانه و ۱۱۴۶ دکان بزرگ‌ترین محله شهر و مرفه‌نشین بود. محله عربها در گوشه شمال غربی محله عودلاجان، و کوچه شام بیاتی‌ها در شمال عودلاجان، کوچه خدابنده‌لو در غرب عودلاجان، همگی در محله‌های خوب و به اصطلاح سرآب قراردارند .

 

تاریخچه عودلاجان

ساکنان این محله در قدیم بیشتر کلیمی بوده‌اند. زرتشتیانی نیز در این محله سکونت داشتند. همچنین برخی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران مانند خاندان قوام الدوله، خاندان مستوفی، نصیرالدوله بدر تاجر ثروتمند و نخستین وزیر فرهنگ دوره پهلوی، سید حسن مدرس، نماینده مجلس شورای ملی و چهره نامدار مشروطیت در عودلاجان ساکن بودند. خانه‌های پراتاق این محله در عرف عوام به خانه قمر خانم معروف بوده‌است .

عودلاجان از مناطق اعیان نشین تهران در دوره قاجار بوده‌است و همپای بازار وفاداری بیشتری را به مذهب و روحانیت بروز می‌دادند. این را می‌توان از وجود ۱۶ مسجد و مدرسه در این کوچکترین محله تهران دریافت و این که طبق اسناد به جا مانده از دوره قاجار، بیشترین آمار روضه خوانی، زیارت نامه خوانی و تعزیه گردانی در آن به چشم می‌آمد. محله‌ای با باغات و خانه‌های باشکوه بسیار , خانه مدرس و باغ ملک‌الشعرا و کاخ گلستان و عمارت مسعودیه در این منطقه جای گرفته‌اند.

عودلاجان تا اواسط دوره پهلوی اعتبار اجتماعی خود را حفظ کرد. اما پس از دگرگونی‌های بزرگ اجتماعی و شهری که در دهه ۱۳۴۰ رخ داد، به تدریج از اهمیتش کاسته شد. آنچه اکنون محله عودلاجان را به شدت تحت فشار قرار داده است، گسترش بازار در تمامی اضلاع محله است. این روند باعث شده که عودلاجان از یک محله اعیان نشین عمدتاً تبدیل به انباری برای بازار شود و برخی خانه‌های قدیمی و فاقد مالک آن جایگاه معتادان و افراد خطرناک شود .

معرفی بازارچه عودلاجان

عودلاجان دومین بازارچه قدیمی تهران پس از بازارچه معیر در محله س نگلج است و از زمانی که تهران قریه ای بیش نبوده، فعالیت داشته است. وجود کاروانسرهای متعدد از جمله مجد، لواسانی، سه راه دانگی و حاجیها در راسته ۵۰۰ متری بازارچه، اهمیت اقتصادی آن را در حیات تاریخی عودلاجان نشان می دهد. همجواری این راسته با بازار بزرگ تهران، همراه با وجود بناها و فضاهای ارزشمندی مانند نخستین بانک ایران، مقبره پیر عطا، کنیسه و میدان کلیمی ها در امتداد آن و داشتن دروازه های مهم به خیابان های اصلی پانزده خرداد غربی (بوذرجمهری سابق) پامنار، امیر کبیر (چراغ برق سابق) و مصطفی خمینی سیروس سابق) بیانگر ارزش های تاریخی و توان بالقوه ساختاری این بازارچه است.

————————————————————————————————————————————————————————————————–مشخصات محصول:

  • نام محصول:پروژه مرمت بازارچه عودلاجان تهران( پروژه مرمت )
  • فرمت فایل:پاورپوینت
  • تعداد صفحات:85
  • حجم فایل:5 مگابایت
قیمت قبل از تخفیف 50000 تومان

  ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان

پروژه مرمت بازارچه عودلاجان تهران( پروژه مرمت )، پاورپوینت مرمت،دانلود پروژه مرمت ،پروژه بازسازی،طرح احیا بازارچه عودلاجان،آسیب شناسی،دانلود پاورپوینت مرمت،پروژه مرمت

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن