تازه های معماری

طراحی دیزاین ویلا پدری، مسعود فرجیان

طراحی دیزاین ویلا پدری

معماری: گروه مهندسین فرنیا

معمار مسئول: مسعود فرجیان

تیم طراحی: حسین محمودی، نازنین ساعدی

موقعیت: ایران، استان البرز، روستای آجین

مساحت-زیربنا: ۴۷۰۰ مترمربع، ۴۶۰ مترمربع

دکوراسیون داخلی: مسعود فرجیان، نازنین ساعدی

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۳

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۶

عکاس: رضا صوفی

شرح پروژه

روستای آجین دوجین با توجه به موقعیت قرارگیری و ویژگی های اقلیمی اش دارای طبیعت زیبا و بکری است. این روستا از توابع استان البرز می باشد. بنای پروژه ی حاضر که شامل طراحی دیزاین ویلای پدری می باشد، بر سطح زمینی به مساحت ۴۷۰۰ متر قرار گرفته است. در این پروژه طراحان باید مسئله ی طراحی بنا را به گونه ای حل می کردند که علاوه بر برآورده ساختن نیازهای کارفرما، ایده ی اصلی نیز کمرنگ نشود. نکاتی که کارفرما بر آن ها تأکید داشت به شرح زیر می باشد:

_ طراحان از فضاهای عمومی و اصلی منظره ای که به واسطه ی ارتفاع طبیعی در اختیار داشتند، حداکثر بهره را ببرند.

_ تأکید بر اجرای سقف شیروانی

_ کاربردی بودن بخش داخلی بدون این که تجمل گرا باشند.

_ ایجاد سادگی در پوسته ی نما

_ خلاقانه بودن متریال کاربردی در فضای داخلی و بیرونی

توجه به اصول فوق و ایده پردازی های اولیه و همچنین اقلیم این پروژه، باعث شد تا طراحان ویلایی را طراحی کنند که خود را در دل کوه ها و صخره های موجود در این روستا حل کند. به زبانی دیگر باید گفت که طراحان به دنبال یک معماری کوهستانی بودند. کاربرد بتن و سنگ ورقه ای همرنگ با بافت کوه های اطراف پروژه، طراحان را به ایده اصلی نزدیک می ساخت. علاوه بر این استفاده از سقف شیروانی چهار طرفه با ورق سیاه، یادآور معماری کوهستانی را برای آن ها تداعی می کرد که بی ارتباط با پروژه نیز نبود.

المان دکوراتیو بتن اکسپوز که از بخش شمالی بنا خود را از دل کوه بیرون کشیده و پل ورودی ویلا هم به آن متصل است، خود را به داخل ویلا رسانده و از قسمت جنوبی در قالب یک پایه بر زمین نشسته تا همانند یک سرباز که جلوی مافوق خود یک دست را به زمین می‌زند و سر خم می‌کند، نشانه‌ی احترام بشر به طبیعت باشد. افزون بر این وجود دیوار بتنی یکپارچه، حسی از قدرت و مدرنیته بودن را به مخاطب القا می کند.

کوشک سنگی که در بخش شمالی پروژه با یک شیروانی چهار‌طرفه جدا از سقف اصلی اجرا شده، معماری کوهستانی را تداعی می کند که در هماهنگی کامل با محیط طبیعی اطرافش بوده و زیبایی و جذابیت خاصی به بنای اصلی می‌بخشد. کاربرد ورق آهن اکسپوز در طراحی درب ورودی ساختمان و باکس رختکن ورودی اصلی که از دل شمال غربی دیوار بتنی به صورت معلق بیرون آمده، از دیگر المان‌های دکوراتیو در طراحی نمای بیرونی ویلای پدری می باشد.

خواسته و نیازهای کارفرما در طراحی فضاهای داخلی به واسطه ی استفاده از متریال نما به واقعیت پیوست. طراحان سعی کردند با استفاده از سرامیک های دست ساز و طراحی شده در مکان هایی چون محوطه استخر و کرسی خانه، گرما و صمیمیت همانگ با پروژه را به کارفرما هدیه دهند. در نتیجه باید اضافه کنیم که پروژه‌ی ویلای پدری در منطقه‌ی کوهستانی و با رعایت اصول معماری کوهستانی و به علاوه پایبند بودن بر حفظ ارزش‌های معماری اقلیمی منطقه و با خلاقیت و نوآوری گروه طراحی بنا شد وطراحان  امروز از ساخت چنین بنایی خرسندند.
در ادامه با دیدن تصاویر طراحی دیزاین ویلای پدری، تاپ معمار را همراهی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن